söndag 24 juni 2012

Lila för Greyhound!


Det här pågår visserligen på Facebook men jag vill gärna slå ett slag för det även här i min blogg då mitt hjärta brinner för dessa vackra, snälla, milda Greyhounds! Jag är absolut inte emot Greyhound racing här i Sverige, har själv varit på tävlingar och beundrat dessa snabba vackra hundar som nästan alla lever som vanliga  älskade familjehundar utanför banan. Här i Sverige handlar det inte om pengar då Svenska spel tog bort att man kunde satsa pengar på Greyhound racing, nu gör man det för äran och för att hundarna tycker det är kul här i Sverige. Det är faktiskt en dyr sport att hålla på med här i Sverige vilket är tur tror jag! Nu får jag kanske racingfolket på mig då jag vet att många tycker att sporten börjar bli för dyr för att vanliga människor ska kunna hålla på med och det är visserligen fel det kan jag hålla med om. 

Det jag är emot är den industrin som förekommer i Australien, USA, England, Irland mm där man föder upp valpar i mängder för att hitta just en valp i den kullen som kan bli en stor stjärna, vad som händer de andra... Förhoppningsvis och med en stor dos tur kommer de till ett rescue som min Gilly de andra går en säker död till mötes då de inte duger, helt sjukt!!! Enligt Greyhound-data så har Gilly bara ett kullsyson en hane som fortfarande är aktiv på banerna på Irland, men bara 2 valpar i kullen... inte så troligt och så ser det ut i de allra flesta kullarna på tex Irland. Ett stort antal valpar bara "försvinner". Allt handlar om pengar, när pengar blir inblandade så är det bara det som styr för människan! Jag kan säga att här hemma hos oss spelar vi inte ens på hästar... har sett vad som händer även hästarna när pengarna bli det viktigaste!

2 kommentarer:

Maria Segedi sa...

Måste bara fråga dig. Det har framkommit kritik i hur hundarna sköttes under den senaste transporten som havererade. De hade varken koppel eller halsband enligt utsago från de som var där och var uttorkade så de vägrar tro att de fått vatten och blivit rastade. Vet du ngt om detta för det låter inte bra för n nls trovärdighet! s

Camilla sa...

Jag har fullt förtroende för de som körde lastbilen och som transporterade hundarna! De tar verkligen hand om hundarna på bästa sätt jag har träffat dem båda personligen, både med utfodring, vatten och rastning! De har ett körschema som de följer noga med rastning, utfodring mm. Det förtroendet hundarna får för underbara Brendan, som han lyckas bygga upp, under de dagar som hundarna åker i lastbilen är helt otrolig!

Att lastbilen skulle gå sönder och mitt på motorvägen, en av de få dagar när de faktikst var varmt den här månaden var mycket olyckligt!

Jag kan nu endast svara för NNLs hundar, de 3 hundar som var med på transporten, har du frågor angående övriga hundar vänd dig till HUH! NNLs hundar hade alla halsband som allatid vid alla transporter och var i mycket god kondition, lugna och väl omhändertagna. NNL var fort på plats med en styrelsemedlem och hämtade hundarna till sina väntandes hem!

Jag har själv varit med vid tidigare transporter för NNLs hundar och tagit emot dem på vid slutdestinationen och alla hundarna har visat tecken på att ha varit mycket väl omhändertagna under hela resan. Jag har oerhört stort förtroende för Brendan och hans fru som kör transporten och ägnar sitt liv åt att hjälpa dessa hundar! Vid fler frågor maila info@neverneverland.se då det här är min blogg och visst är jag engagerad i NNL men som sagt det här är min privata blogg så frågor angående föreningen tar jag helst över mail men jag hoppas att jag svarade på dina frågor angånde NNLs hundar.

Men jag kan varmt rekommendera de som har funderingar om hur hundarna mår efter en transport och hur de transporteras att besöka den plats där hundarna släpps av till sina nya hem vid nästa transport!