torsdag 8 december 2011

Småsaker...

Livet är full av småsaker som man blir glad av eller sånt man blir mindre glad av... I alla fall när man delar livet med en Trio!


Jester och Yougi tävlar varje kväll efter sista kvällsrundan upp för trappen. Varför? Jo för att hinna först till canvasburen i sovrummet... Nu har matte köpt en till canvasbur en lite mindre än den förra, en bur som passar bara Yougi. Youi älskar den och morrar åt Jester och Gilly om de kommer nära - lillfisen <3 Tävlan är över! Glad matte!

Jester är superduktig med tratt på sig och såret läker fint! Glad matte!

Yougi har kissat inne... han har haft perioder förut med att kissa inne men den här gången har han tagit priset! Förra veckan var det lillhusses garage som fick sig en dusch. Igår hör och häpna - hade han kissat på köksbordet! Hur vet jag att det är Yougi? Jo Gilly är tik och lyfter inte på benet, hon är även så osmidig så hon kommer inte upp på bordet och Jester har tratt och kan pga av den inte komma upp på bordet. Vad tusan gjorde han överhuvudtaget på köksbordet och vart tusan fick han iden att lyfta på benet där upp på bordet och kissa på avdenstljusstaken och hushållsrullen..? Jag har mina teorier:
1. Spanat efter husse och matte då köksfönstret vätter mot ingången och då sett en annan hund genom fönstret vilket gjort honom lite uppspelt, i såna lägen är han mycket hanhund trots att han är kastrerad. (Kan tillägga att lillhusse varit sjuk hela veckan så husse har varit hemma hela tiden förutom korta rundor till tex apoteket).
2. Någon, läs husse, hade glömt något ätbart på bordet och Yougi hoppade upp och såg då en annan hund...
3. Eller så har han bara blivit helt galen!
Att han överhuvudtaget börjat kissa inne igen kan bero på att det är kallare ute eller förändringar i flocken som det varit med jourhund. Eller så beror det på något helt annat men på köksbordet..! Mindre glad matte!

Yougi har blivit mycket piggare igen även om han helst bara sover om dagarna men ute är han så superpigg, gör piruetter och busar i kopplet, så det är ingen fara med honom! Glad matte! 

Gilly är inte alltid att lita på med rumsrenheten heller. Hon vet att det är ute man ska göra ifrån sig men är det dåligt väder eller kallt kan man lika gärna leta upp en varm matta istället (även om man precis varit ute)... prinsessa ja! Å hur har vädret var den här veckan jo kallt... och att för en prinsessa gå på en gräsmatta med frost det är ju otänkbart (undra vad hon säger om snön sen...) Mindre glad matte!

Jester går ofta lös i vår skog och idag på morgonen hoppade det fram två råddjur 5 meter från Jester som var 3 meter från mig. Jag ryar till och skriker stanna och vad gör Jester jo stannar! Han spanar efter råddjuren men kommer sen till mig och undrar vad tusan jag skrek för... Glad matte!

Gilly hittade en av fintomtarna och "misstog" tomten för ett tuggben... Mindre glad matte!

Jester har äntligen förstått det där med täcken och kan nu göra alla sina behov ute även om han har täcke på sig (ja nu gör ju Jester alltid alla sina behov ute till skillnad från de andra två... men att göra dem med täcke på det är stort för Jester). Glad matte!


Småsaker som hänt den här veckan hemma hos oss.. Ja livet är full av småsaker som gör att ingen dag är den andra lik, precis så som det ska vara! Men mest så gör Trion mig bara glad över att  de finns vid min sida varje dag, för det andra är bara små saker ja småsaker här i livet som gör en glad eller mindre glad!

1 kommentar:

Margaretha sa...

Hej! Har inte varit så flitig med att läsa din blogg på ett tag och inte heller flitig med att uppdatera min egen. Nu har jag läst alla dina Decemberinlägg och konstaterar att om jag hade varit irländsk rescuehund så hade jag velat vara hos dig! Ha en härlig avslutning på månaden med en riktigt God Jul!