lördag 9 mars 2013

Vaccination!

I torsdags åket vi till veterinären för att Trion skulle få sin vaccination! De skötte sig utmärkt som vanligt och de frågade med ett leende som att de tyckte lite synd om mig... hur klarar du att gå med alla Tre? Som att det är svårt, det borde de sett när vi kom in kan jag tycka! De trippar på så fint i kopplet och ingen av dem drar eller flänger i kopplet, den enda som kan göra ryck är Gilly när det dyker upp harar, råddjur eller när hon bara blir "busglad". Ingen av dem drar vid hundmöten mm så varför ska det vara svårt, har ju under flera år gått med alla Tre och barnvagn och ibland har det till och med varit Fyra i kopplet. Tror nog hon som frågade aldrig haft en vinthund i kopplet!

Nu har de i alla fall fått all vaccination så nu dröjer det 3 år innan de ska ha allt igen, blir bara kennelhostan som vi ska vaccinera mot varje år. Känns bra att göra det då vi träffar mycket hundar på träffar mm, även om det finns många varianter av kennelhosta och vaccinet inte är en skydd mot alla.

Så nu har Jester fått full vaccination på Irland aug-sept 2009 och sen hos mig april 2011, nästan 1,5 år senare och sen nu i mars 2013, 2 år senare. Yougi är vaccinerad november 2009, sen hos mig april 2011 och nu i mars 2013. Gilly blev vaccinerad i augusti 2010 på Irland, hos mig april 2011 och nu mars 2013. Många skulle nog säga att de är övervaccinerad och hade det varit en svensk hund eller vilken hund som helst där man vet att de fått en grundlig vaccinering från valp så hade jag hållt med. Nu vet jag inget om hur deras vaccinationer sett ut innan de kom till mig förutom den vaccinationen de fått på Paws rescue innan de reste hem till mig. Då känns det så gott att ha gett dem en grund nu, så nu ska det bli vart tredje år även för oss, för det är de som veterinärerna förespråkar. Min veterinär har inte sagt emot mig när jag vaccinerat dem lite tätt, men det här är helt och hållet min känsla jag gått på och inget som veterinären gett råd om, de har som sagt inte sagt emot utan bara nickat och sagt att de förstår men det vill ju ha pengarna också.

Angående att avmaska innan man vaccinerar så frågade jag och det är ingen myt, vaccinet tar bättre när de är avmaskade. Eller mer rätt är att säga att inälvsmaskar och deras larver kan påverka immunsystemet och leda till ett sämre vaccinationsskydd, därför är det bra att avmaska innan man vaccinerar.

Inga kommentarer: