söndag 31 mars 2013

Klicker kurs del 3 och den sista.

En spännande kursdag har det varit idag, mycket intressant! Vi pratade om inlärningstekniker och om när och hur man ska döpa det man klickat in, stimuluskontroll. Där har jag alltid fastnat och slarvat... och då kommer vi inte längre förstås. Nu har jag lyckats med buga på Jester och Gilly och med Gilly har jag även tränat in backa nu på kommando med hjälp av klickern. Vi pratade mycket om hur viktigt det är att inte döpa tex snurra förens hunden faktiskt gör en snurr. Varför tjata snurra, snurra, snurra när hunden gör allt annat än snurra, vad ger det för signaler till hunden och hur tydlig är du då som förare! En intressant dag och ett avslut på klickerkursen. Härligt med trevliga glada människor och vår underbara instruktör, ja det har varit en superkurs kommer sakna den.

Jag känner kanske inte att jag lärt mig så mycket nytt då vi faktiskt klickat en hel del här hemma, däremot har kursen gett mig en nytändning men även känslan av att jag är på rätt spår. Det har varit oerhört lärorikt och roligt att ha gått en kurs med Jester, världens snällaste som tar allt med ro och då menar jag allt. Nu ska vi bli bättre på att döpa ett beteende, det är min lärdom och mitt nya löfte nu! Så visst har kursen gett mig massor, mest har jag lärt mig om mig själv och min träning, precis så som det ska vara när man går kurs!

Tack Caroline Svärd - Trofasthund för en helt fantastisk kurs som alltid, vilket engagemang för varje ekipage och din kunskap att se och stötta varje individ är helt otrolig!

1 kommentar:

ida sa...

Hej! Tycker din blogg är jätte härlig och du har så fina hundar! Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig (funkar inte att klicka på din "e-mai"l på min dator. Jag har två vinthundar själv och har några frågor ang ett problem mellan mina hundar. Skulle vara jätte snällt om du ville svara. Min mail är ida.niemi@spray.se. Du kan slänga iväg ett litet mail dit om du vill så skickar jag mina undringar. Tack på förhand. Mvh Ida