tisdag 26 mars 2013

Buga!

Jag säger bara jippi! Nu är Jesters första moment klickat och klart. Vi började att klicka buga (lekinvit) i lördags, dagen innan kursen och fortsatte på kursdagen med det momentet. Sen i söndags har vi inte klickat alls men idag åkte klickern fram igen och jag såg på Jester att trots att det går långsamt så visste han att det var buga jag var ute efter och bjöd själv på ett buga varje gång. Då kommer vi till det momentet jag alltid fastnar i att ta bort klickern och lägga till ordet. Vi började med att jag sa ordet och gjorde ett handtecken för att göra lite övertydligt när han bjöd på en bugning och sen klick och godis. Efter bara ett par gånger tog jag bort klickern och sa bara ordet och gjorde handtecknet och visst bugade Jester! Har testat i lite olika rum och både med och utan godis och buga det sitter nu även utan klickern! Stolt över min lite långsamma prins!

Det där med handtecken har jag inte gjort förut utan bara använt ordet jag vill träna in i samband med ett klick när det momentet jag vill träna in sitter, dvs hunden bjuder på det beteendet många gånger i rad och jag ser att hunden verkligen har förstått vad jag vill. Nu tänkte jag ta till med handtecken för att det skulle bli tydligare, hade på känn att mina hundar lättare skulle ta in ett handtecken än ett ord. På Jester fungerade det och jag är nöjd! 

Gilly klickar jag snurra med just nu... hon som brukar vara snabb undrar vekligen vad matte sysslar med just nu. Vi får inte till det än, men lite klickerträning till så kommer det nog.

Så himla kul det är att verkligen se hundarna tänka själva och bjuda på beteendet självmant för att då belöna, vilken härlig stämning det blir att träna tillsammans då!

Inga kommentarer: