måndag 18 mars 2013

Klickerkurs del 1

I söndags var jag och Jester på klickerkurs! För oss var det inte så mycket nytt men det visste jag redan, men kursen är i tre delar och nästa två delar kommer med nya saker för oss. Ville ändå vara med från starten för man kan alltid lära sig något nytt och så är det roligt att lära känna kursmedlemmarna från start.

Vi fick lite intro i det positiva med klicker men även vad man kan fastna i som gör att det blir fel, att man tex slutar använda sig själv som en belöning med klappar, lek och glad röst. Vi fick börja klicka in våra hundar och sen fortsätta med att få dem att sätta nosen mot en postit-lapp, Jester kom till att titta på lappen som de flesta andra deltagarna. Vi fick prova och klicka kursledarens BorderCollie och sen klicka varandra, alltså vi tvåbenta deltagare - har gjort det förut och det är kul och mycket nyttigt att tänka sig in i hundens situation och för att se hur viktig tajmingen är! 

På kursen var det 2 åhörare utan hundar då den ena hunden löpte och den andra hunden hade svårt för kurser inomhus på en begränsad yta. Det var en Papillon på 8 år, så fin, en Dansk Svensk Gårdshund, en Shetland Sheepdog som bara skulle gå första tillfället och sen Lystra en Cirneco dell´etna. Kul blandning på hundar och ålder, det tycker jag är roligt!

Det var mycket spännande att se hur Jester skulle vara på kurs och träna tillsammans med andra, nytt för oss. Nu är Jester i och för sig van att vara med på träffar mm och det visade han genom att vara lugnet själv på kursen. Så trygg och go min fina Jester! Hade kanske önskat lite mer fart i honom när man tränar, han kan ju klicker och är inklickad men det går inte fort med honom och just därför jag går kursen just med honom. Hur ska jag jobba vidare för att motivera honom rätt, lite min frågeställning och tanke med klickerkursen. Ser redan framemot nästa gång!

Inga kommentarer: