söndag 24 mars 2013

Klickerkurs del 2

Idag har vi varit på Klickerkurs igen! Idag pratade vi bland annat om när man ska belöna och vi fick träna på att göra "träningstrappor", fundera på vad vi ska belöna. Roligt och lärorikt för mig och Jester eftersom vi kör fast ibland då Jester är långsam och mycket tid handlar om att vänta in honom, vilket tar tid.

Vi lärde oss massor under dagen men det jag tar med mig hem är att det är okej att det tar tid för Jester för han är med och intresserad och jobbar tillsammans med mig hela tiden. Han ger inte upp som jag kan känna att han gör ibland utan han har hela tiden full fokus på mig och arbetar hela tiden men han behöver tid på sig. Egentligen ska klicken inte komma med för långa mellanrum för då tröttnar hunden och träningen blir inte effektiv, men med Jester är det okej att det tar sin tid för han jobbar hela tiden om än långsamt. Min fina långsamma kille!

Tänk så lärorikt och nyttigt det är att någon annan tittar på en när man tränar, någon som verkligen tar sig tid att se hunden och oss som mattar/hussar. Caroline på Trofasthund är verkligen helt otrolig på att se individen och få oss som ägare att arbeta med just den individen vi har. Ännu en mycket intressant dag/kurstillfälle, tänk vilken förmån att få träna för en sån fantastisk instruktör som jag tycker är helt otrolig på att plocka det bästa från olika "träningsfilosofier" och se vad just din hund behöver och vad du som ägare ska göra för att förstå din hund.

Inga kommentarer: