måndag 18 mars 2013

Skryt!

Ibland måste man få skryta och just nu känner jag mig så stolt över mina Tre här hemma!

Häromdagen när jag tog en kortare eftermiddagssväng med hundarna hade jag Jester lös som vanligt i skogen. Fick då se att han stod och kikade på ett rådjur som stod inte alls långt ifrån honom en bit in i skogen. Där brukar jag kalla in honom och koppla upp honom men den här gången kände jag och såg jag på honom att vi kommit längre än så. Så jag sa bara nej i lugn ton och fortsatte gå när råddjuret skuttade iväg och Jester tittade med spetsade öron men fortsatte framåt på stigen utan en antydning till att lämna den. När vi sen kom runt en bergsknalle så står råddjuret mitt på stigen framför oss och börjar springa iväg rakt fram på stigen, vi vallade det stackars rådjuret framför oss en stund innan den förstod att den skulle vika av och springa in i skogen. Jester vände sig och tittade på mig som ser du den matte, men fortsatte sen gå lungt på stigen trots att vi såg rådjuret en bra stund. Han är så duktig och fick förstås massor av beröm!


Nu i helgen har Lillhusse haft besök av en kompis som är hundrädd, väldigt hundrädd. Föräldrarna var lite oroliga men då de bor i dörren bredvis oss så var det nära hem och jag sa att jag lovar hundarna kommer ligga still. Yougi och Gilly lyfte inte ens på huvudet när kompisen klev inte och inte heller när barnen for runt som vildar i huset. Jester ville först snäll som han är gå fram och hälsa på sitt snälla, lugna sätt, men jag sa åt honom att gå och lägga sig och det gjorde han. Alla Tre låg lugnt och stilla på sina bäddar när barnen lekte hej vilt, så skönt men något jag redan visste förstås! Mina duktiga Tre! Nästa morgon ville kompisen komma hit och leka redan klockan 8.00 på morgonen så läskigt hos oss tyckte hon inte att det var!

Inga kommentarer: