tisdag 30 november 2010

Puss!

Är så stolt över mina kloka hundar! Idag tog vi nya krafter med klickerträningen, efter magsjukan hos hundarna har det blivit lite dåligt med träning, men nu är vi på gång igen.

Jester tränar jag nu musmatta med och har satt upp samma mål som jag hade för Gilly;
1. gå mot musmattan
2. titta, nosa på musmattan
3. sätta tass/tassar på musmattan
4. en tass på musmattan
Jester börjar förstå att det handlar om att tänka själv och han försöker inte ta lika mycket hjälp av mig som i början. Nu vet han att det är musmattan man ska titta på och är snabb på att titta på musmattan och sen på min godishand... men godiset då säger han. För att få honom och mig att komma vidare då jag kände att vi körde fast vid att titta på musmattan då han inte tog några andra initiativ, så började jag kasta godiset till honom en bit bort för att få honom lite mer alert och rörlig. Jag kände att det var ett bättre sätt att belöna honom på även om jag varvar med att ge från handen också, men när jag kastar godiset så känner jag att han blir mer vaken och tvingas att ta fler initiativ, för oss har det fungerat bättre. Nu är Jester mellan målen 2 och 3, man får fortfarande backa till mål 2 ibland för att få honom med på noterna när det går långt mellan klicken men han har börjat att lägga tassen på ibland. Kan säga också att vi bara tränat i 2 dagar på det nu och bara 3 korta tillfällen på ca 3 min. Visst är han duktig min prins!?

Yougi han gör stora framsteg! Nu när jag ropar in honom i köket där jag tränar mest så ställer han sig tryggt under bordet för att kolla vad jag ska göra med honom, det kan ju hända att jag ska klippa klorna på honom eller något annat hemskt... Men så fort han ser att klickern och godiset är på väg fram så kommer han fram till mig med viftande svans visserligen med mycket sänkt huvud men sån är han (inte lätt att ha levt ett tufft liv bland männsikor som ibland delat ut en klapp men oftast slag och hårda ord). Det är verkligen jättestort att han kommer fram till mig när vi ska jobba då han med "vanliga mjuka metoder" bara velat fly hela tiden. Nu försöker han verkligen och han jobbar och tänker. Vi gör nu musmatta med Yougi också och har samma mål som med Jester, men tempot är mycket långsammare och stunderna vi tränar är mycket korta.
1. gå mot musmattan
2. titta, nosa på musmattan

3. sätta tass/tassar på musmattan
4. en tass på musmattan
Yougi är efter 2:a dagen och 3:e träningspasset på mål 2. Han ber fortfarande mycket "om ursäkt" hela tiden under träningspasset men med uppmuntrade ord så går allt svansen! Även till Yougi har jag börjar kasta belöningsgodiset nu när han återkommer till mig utan att jag behöver klicka fram honom från platsen under bordet. Yougi blir gladare och piggare av att leta upp godiset och att röra på sig, på så sätt prövar han mer och blir inte lika låst vid att be mig om "ursäkt" för att få godiset ur min hand - han behöver inte känna att han konkurrerar om godiset med mig.

Så till stjärnan här hemma - Gilly! Henne har jag börjat träna puss med idag och efter 2 korta träningstillfällen på ca 3 min så sätter hon nosen i ansiktet på mig! Hon är smart! Å som svansen går på henne så fort klickern kommer fram - det är tur att hon älskar mat/godis det gör henne lättränad. Förutom att svansen går på henne så testar hon en del nu och börjar fort flåsa så det märks att hon verkligen jobbar, så roligt att se henne!
Våra pussmål;
1. Gå mot mig
2. Titta på mig
3. Titta på mitt ansiktet
4. Närma sig mitt ansikte

5. Nosa, slicka mig i ansiktet
6. Nosa, slicka mig på munnen
7. Pussa mig på munnen
Vi är nu på mål 6 efter bara 6 minuters träning uppdelat på två träningstillfällen - tror ni jag är tokstolt över min Greyhoundsessa som jag kallat obildbar! Det ska bli spännande när slutmålet sitter och jag kan börja lägga in ordet puss och se hur det går, det blir första gången som jag tränar in ett "kommando" med klicker - spännande!

Nu ska jag lägga mig i soffan en stund och mysa med hundarna, blir nog som vanligt... Yougi och Jester tätt intill på vardera sida och Gilly som fotvärmare.





1 kommentar:

Caroline Svärd sa...

Heja heja!
Kul att läsa om era framsteg, och jag hoppas Gilly fått matte att förstå att hon är hur bilodbar som helst :)