söndag 14 november 2010

Klick, klick, klick...

Här hemma klickas det för fullt! Alla tre är inklickade nu = alla vet att klick betyder godis.

Med Gilly klickar vi just nu för att hon ska lägga en tass på musmattan. För att nå vårt mål har jag satt upp de här stegen:
1. gå mot musmattan
2. titta, nosa på musmattan
3. sätta tass/tassar på musmattan
4. en tass på musmattan

Just nu är är vi på steg 2 och nu måste vi höja så vi kommer vidare då hon nu "vet" att när hon tittar på musmattan som kommer klick=godis. Nu måste hon närma sig den mera för att få ett klick. Gilly ÄLSKAR klicker (eller kanske godiset som man får), när jag klickar någon av de andra så hoppar hon och skriker från andra sidan grinden. Har fått ta upp henne på övervåningen när jag tränar de andra för att ge dem arbetsro.

Jester har också snabbt förståt klick=godis. Vi håller på och tränar att han ska sätta nosen mot en kartong. Jesters steg ser ut så här:
1. gå mot kartongen
2. titta,krafsa på katongen
3. nosa på kartongen
4. sätta nosen mot kartongens botten - "en nosdutt"

Jester och jag är på steg två, han har kommit på att när han tittar på kartongen så kommer klicket, men han är även på och nosar så vi är allt på steg 3 och nosar.

Yougi är också inklickad nu, han älskar godis och gott så han var snabbt med på noterna. Men han avskyr allt som bara verkar som att jag ska kräva något av honom. Han flyr bara han ser att jag ska "jobba" med honom. Så med honom är processen lite längre och med ett mycket långsammare tempo. Jag stängde först igen in till köket så han inte kom någonstans, ville absolut inte sätta på honom koppel för att hålla honom kvar hos mig utan jag ville att han skulle komma till mig av egen vilja men ändå på en begränsad yta för att han inte skulle fly för långt bort. Även med Yougi är målet att han ska sätta nosen mot botten på en kartong. Men vägen dit är lång... Yougis steg ser ut så här:
1. vrida huvudet mot mig (kartongen ligger mellan mina ben när jag sitter på golvet).
2. titta mot mig
3. gå mot mig
4. stå hos mig
5. stå kvar hos mig
6. vrida huvudet mot kartongen
7. titta på kartongen
8. krafsa/nosa på kartongen
9. sätta nosen mot botten på kartongen - en "nosdutt"

Yougi har haft ett tufft liv och litar inte på att männsikor verkligen vill väl, mig litar han ändå mycket på men inte när vi kommer till att jobba. Han är så rädd för att göra fel. Yougi och jag kom på 2 min till steg 5 och det är STORT! Första minuten så stod Yougi bara med rumpan mot mig tryckt intill grinden och ville bara ut men när han kom på att han skulle samarbeta med mig och att klicket=godiset kom när han tittade mot mig och sen närmade sig mig så gick det snabbt.

Det här är bara början för oss alla fyra men det känns verkligen jätteskoj och hundarna gillar det! Klicker hoppas och tror jag blir ett hjälpmedel för Yougi att våga tro på sig själv och våga jobba tillsammans med mig - känns super med klicker då det bara är positiv precis vad Yougi men även de andra två behöver.

2 kommentarer:

Margaretha sa...

Roligt och spännande upplägg Camilla.Du får berätta mer hur det. går.Godnatt!

Caroline Svärd sa...

Hej!

Vad kul att introdagen gav mersmak! Fantastiskt att läsa om din fortsatta träning, och du har fattat poängen perfekt :) Dina kriteriestegar ser jättebra ut, spännande att få följa din träning med Yougi framför allt. Detta är ett perfekt alternativ till individer som honom, dem lär sig att det är dem själva som tränar oss (deras egen vilja att få oss att klicka!).
Jag länkar till din blogg från min. Lycka till med fortsatt träning!

www.trofasthund.se