lördag 13 november 2010

Här ska det klickas!

Idag var det kursdag! Tanken var att Jester skulle följa med mig på kursen men jag bytte i sista minut till Gilly, jag kände att Gilly behövde tid med mig och lite aktivering. Jester var med förra gången på kurs så det kändes bra att ta med mig sessan den här gången.

Gilly var superduktig - kunde koppla av bland alla hundar och människor och hon hängde snabbt med på noterna. Även om jag fick locka och pocka extra mycket i början för att hon skulle förstå att det här var kul och att det fanns en vits att sammarbeta med mig.

Dagen idag var en introduktionskurs i klicker som verkligen gav mersmak! Har ett bra tag varit nyfiken på klicker men inte hittat någon kurs här i närheten som jag velat gå tills nu. Vilket helt fantastiskt sätt det är att arbeta tillsammans med sin hund - vilka möjligheter - jag är såld!

Till och med Gilly som jag lite elakt brukar kalla obildbar förstod och prövade sig fram för att testa vad det var jag ville av henne - så underbart att se hur hon verkligen tänker för att göra "rätt" och få klicket=godis. Vi fick även pröva på att klicka med instruktörens egna inklickade border collie (se en film på sötnosen här) för att komma högre upp i stegen än vad vi gjorde med våra egna som precis lärt sig att klicket betyder godis/leksak. Ett stort tack till Caroline Svärd - trofasthund för en mycket givande dag som verkligen gav mersmak. Här hemma ska alla 3 klickas in och vi ska verkligen jobba vidare med det här! Ska redan ikväll beställa lite litteratur kring klicker för att inte glömma bort och för att fördjupa mig ännu mera.

Kika gärna in på Caroline Svärds blogg vem vet det kanske dyker upp någon bild på Gilly och mig där från dagen idag.

Gilly och jag är mycket trötta och nöjda med dagen så nu ska hon och jag krypa ner i sängen och sova tätt tillsammans!

Inga kommentarer: