måndag 23 april 2012

Frågestund!

Sitter mycket och tittar runt på olika hundbloggar, man får så många bra tips och ideer till träning mm men det är också för att det är så roligt att läsa om andras liv tillsammans med sina hundar! I en blogg, Sofie och kamelerna, som jag följer en hel del hittade jag den här "frågeleken" och tycket den var riktigt kul så jag vart bara tvungen att svara själv, la däremot till lite och tog bort lite. Nu får ni kanske veta ett och annat nytt om mig!



~ Hundarna ~

Första hunden du minns: Familjens blandrastik, newfoundland/stövare. Jespan hette hon och var verkligen en helt underbar hund som fanns med mig som en trogen vän under småbarnstiden, alltid vid min sida.

Hur gammal var du när du fick en egen hund? Jag kommer från en riktig hundfamilj som alltid haft hund men Jester är faktiskt min allra första helt egna hund som jag valt själv och som varit min från första stund här hemma, då var jag 29 år! Åren innan Jester flyttade hem till oss bodde däremot familjens storpudel med mig, hon valde det själv och mådde bäst under sina äldre dagar att få vara ensamhund hos oss.

Hur många favoritraser har du? Greyhound ligger mig varmast om hjärtat. Borzoi och Faraohund är jag nyfiken på, men alla vinthundar får mitt hjärta att slå!

Hur många hundar har du haft? Jag har haft/har 3 hundar, min Trio idag! Sen är jag uppväxt med en hel hög med hundar där storpudeln Moa flyttade och bodde hos mig så hon var allt min under sina sista år men mamma min stod på alla papper så det räknas inte riktigt ;D


~ Hur många ~

Hundkoppel: 5 stycken svarta läderkoppel, 1 tvillingkoppel (som är trasigt och ska kastas), 2 valpkoppel som vi använt på utställningar.

Hundhalsband: 9 stycken som jag använder, 2 valphalsband som tillhör valpkopplena (passar perfekt att sätta i tratten så den sitter på plats) och 3 stycken som ligger i väntan på att skickas till Irland dit jag skickar alla halsband som inte används här hemma. Använder inte så gärna halsband på Trion…

Hundselar: 3 superbra selar och 2 lc selar som inte sitter så bra. Väntar på 6 selar till så snart kan jag skriva 9 superbra selar! Skulle vilja köpa bra spårselar till Trion men det får vänta ett tag till… hurtta selar blir det då!

Spårlinor: Ingen då jag klippt sönder min för att ha som lina på tomten innan staketet kom på plats. Så en ny måste införskaffas!

Munkorg: 3 stycken

Hundtäcken: 7 stycken

Reflexer: 4 reflexhalsband, 4 reflexvästar

Magbälte: 1 som är trasigt så ett nytt måste införskaffas!

Godisbagar: 1

Tuggben: Orkar inte räkna ligger ett helt gäng halvtuggade i hundkorgen… här hemma använder vi märgen mer.

Pipleksaker: 1 men ingen här hemma leker med leksaker som piper, gossedjur som man kan slänga runt med är det favoriten här hemma och då helst lillhusses…

Dressyrhjälpmedel: 5 stycken klickers, en musmatta och massor av godis och beröm.

Vilken färg var ditt första hundkoppel: Svart läderkoppel.

Vilka färger har dina nuvarande hundkoppel: Alla är platta svarta läder koppel i svart.

Vilken färg har hundmatskålarna: Alla skålar i är rostfritt stål, men matskålarna har en ytterskål som gör att de inte glider runt och de är svarta eller blå.

Hur många vattenskålar till bilen: 3.





~ Vad har du provat på i hundvärlden ~




Agility: Japp, superskoj med vår storpudel skulle vilja pröva med Jester.
Freestyle: Nej.

Rallylydnad: Nej men jag skulle vilja, håller utkik efter bra kurser inte allt för långt borta från oss.

IPO: Nej, kanske inte det första man tänker på när man har vinthund…

Weightpull: Nej
Lure coursing: Nej men jag skulle verkligen vilja prova!

Positiv förstärkning/IMMI: Ja

Brukshundsklubben: Ja men inget för mig…

Klicker: Ja, använder vi en hel del i träningen här hemma men mest bara på skoj!

Badat med hund: Inte på hundsim (rehab/träning) men i havet har jag haft hundar som älskat att bada i, även om Trion inet skulle få för sig mer än att doppa tassarna…
Viltspår: Ja, har ett gäng klövar som ligger i frysen för att användas!

Personspår: Ja

Utställning: Ja

Hunden har rymt: Ja när husse glömt stänga dörren, 2 ggr har det hänt men de håller sig kvar i radhusområdet och letar efter grannarna för att bli klappade… Vår storpudel kunde göra utflykter hon också på promenaderna när hon var yngre.

Åkt bil med hund: Jester och Yougi älskar att åka bil, Gilly som är åksjuk tycker inte att det är lika kul…

Flugit med hund: Jag har inte flugit med hundarna men alla mina Tre har flugit till Sverige från Irland och jag har mött upp på Arlanda när de landat.

Åkt båt med hund: Nej

Cyklat med hund: Ja vi cyklar ibland när det blivit dåligt med löspring.


Lydnadskurs: Ja

Tävlat i lydnad: Nej

Tävlat i weightpull: Nej




~ Ditt hundägande ~


Har du gått hundkurs: En hel del, både själv men även en hel del för min mamma som är hundinstruktör.

Vad för slags kurs: Valpkurs, Fortsättningskurs, Aktiveringskurs, Vardagslydnadskurs, Klickerkurs.

Hur många promenader får hunden per dag: 4-5

Hur länge brukar ni vara ute totalt per dag: 3 timmar och mer…

Använder du värme-/regntäcke på din hund: Ja




~ Tokigheter ~


Skäller din hund åt andra hundar: Sällan, Yougi kan ibland men har nästan helt slutat med det.

Drar hunden mycket i kopplet: Yougi drar men ingen av de andra om nu inte Gilly ser något spännande djur, då drar hon…

Har ni blivit attackerade av en annan hund: Trion har klarat sig utan att bli attackerade men jag har varit med om tidigare med familjens hundar som blivit attackerad.

Har hunden fått dig att ramla: Ja många gånger!





~ Upplevelser ~

Har du övernattat med din hund: Vi har hyrt stugor, campingstugor mm och det är supermysigt!

Har du varit på picknick med din hund: Ja ofta! Lillhusse, ryggsäck och äventyr händer ofta här hemma!

Har hunden lekt i en hundgård: Ja flera gånger i veckan för att få springa av sig på inhägnat område. Släpper dem däremot bara med hundar vi känner och/eller som vi gått promenader tillsammans med först!

Har vi varit med på hundläger: Nej


Inga kommentarer: