måndag 5 augusti 2013

Ozzy!

Ska försöka mig på att presentera Ozzy för er, inte lätt för han går inte att beskriva i ord denna underbara lilla hund. Vi hade egentligen inga planer alls på en fjärde hund här hemma, även om jag drömde om det. Vi var så nöjda med våra Tre och jag tycker fortfarande att det är ett perfekt antal när man har en vinthundsflock. Men så kom Ozzy och Nino och Ozzy han klev rätt in i våra hjärtan från den stunden han klev över tröskeln. Ibland tror jag på ödet och att vissa saker är det mening med och det var Ozzy för oss!


Ozzy kommer från början från kenneln Dervisch och heter i sin stamtavla Dervisch Smoke Rings. Han är född 2008-02-09 och är en kastrerad blå hane som idag väger 5,5 kg. Han har tidigare bott i en familj sen han var 10 månader men de tvingades omplacera Ozzy och det var inget lätt beslut för dem! Då kom han hem till oss...


Ozzy var till en början väldigt försiktig här hemma och det tog ett tag för honom att komma fram till oss men när han väl vågat så var vi inga farliga alls längre, han skulle bara över den tröskeln. Tillsammans med flocken smälte han bara in och ännu mer när Nino flyttade då Nino var väldigt på Yougi och det gjorde att Ozzy hängde på. Nu bryr sig inte Ozzy om Yougi mer än någon av de andra här hemma, de är ett team tillsammans mina Fyra. Ozzy är fortfarande väldigt försiktig för nya människor vilket inte gör mig något, lite rastypiskt är det också då Italienska vinthundar ska/kan vara reserverade för främlingar. Nu tycker jag att Ozzy är mer än reserverad han är lite rädd, men vågar oftast tillslut om man ger honom tiden. Att bo i en trygg flock det tror jag gör Ozzy bäst och utan hundkompis skulle han nog blivit ledsen och mer osäker då man ser hur tydligt han läser av de andra i olika situationer.


Ozzy är världens goaste och älskar närkontakt som också är väldigt rastypiskt för Italiensk vinthund. Ligga i knäet, nära i soffan, under täcket i sängen ja det är en rättighet för en IG som rasen förkortas som (ItalianGreyhound). Han är glad i mat och äter glatt här hemma och hänger med på alla promenader med glädje men när han vet att vi närmar oss hemmet då drar han lite extra i kopplet. Borta bra men hemma bäst det är helt klart hans melodi! Sen är han en mattegris, min skugga i alla lägen och vill vara nära mig hela tiden. Hur mysigt är inte det speciellt med tre större hundar som inte alltid är kelsjuka utan trivs på sitt håll även om de gärna håller sig i närheten, sen får de tre faktiskt inte plats i knäet även om Gilly ofta tror att hon kan det...


Ozzy är en väldigt lugn kille men han kan busa runt och bjuda oss på goda skratt med sina upptåg, ja rasen kan vara riktiga clowner har jag hört och jag kan inte annat än hålla med. När han är extra glad som när vi kommer hem eller busar eller ska på promenad så skrattar han genom att visa alla sina framtänder, hur sött som helst. Han har ett frambett så framtänderna sticker ut lite extra när han ler. Han har världens goaste ljud för sig när han pratar, ett härligt morrande som han gör när han pratar, vill busa, ha mat eller bara tycker livet är skoj. Även det ska vara typiskt för IG.


Sen är han en pissenisse... lyfter gärna på benet inne tyvärr men det tar vi då vi denna kille har fastnat i våra hjärtan och jag tror allt att vi har gjort det i hans också! Ännu mer kommer vi säkert lära känna varandra med tiden, han har än så länge bara bott hos oss i 10 dagar.


Kan bara säga att tack vare Ozzy har jag fått upp ögonen för en helt underbar ras och jag hoppas att det alltid kommer finnas minst en Italiensk vinthund i vår familj som kan sprida glädje som bara en IG kan för det kan de verkligen! Har nog haft lite fördomar mot rasen ska jag erkänna men det är verkligen en stor hund i litet format med vinthundens mjuka, trevliga sätt och vackra utseende. En ras som älskar att vara nära, pigg och glad som älskar upptåg. Ja jag är fast... och det där med ödet det tror jag allt på!

Inga kommentarer: