lördag 31 mars 2012

Lite lördagskul...

Jag läste i en blogg, vilken kommer jag inte ihåg... att man kunde använda petflaskor som aktiveringsleksak till hundarna. Jag hade ett par merflaskor hemma som jag stoppade godisar i men det var lite svårt trots att jag tänkte att de flaskorna har större öppning.


De fick hålla på ett tag men de är mer vana vid paketöppning så de försökte mest bita sönder flaskan vilket de inte lyckades med annat än att tugga ihop öppningen...! Å hur lätt är det att få ut godisen då..?


Så jag skar av en bit av halsen på flaskan så godiset lättare ramlade ut när de välte flaskan. Nästa gång ska jag tejpa kanterna också så de inte blir så vassa. Ingen gjorde sig illa men jag var lite orolig för det...


Det här var en mycket bra aktivering för mina som är vana vid paketöppning, här fick de tänka annorlunda då de ska vända och välta flaskan. Vi har i och för sig aktiveringsbollar och pyramider som man ska välta som vi använder ibland men det här var så enkelt så jag var bara tvungen att testa. En kul grej så länge man inte har en hund som tuggar sönder allt då är det kanske inte så bra för man vill ju inte att de ska få i sig plasten. Det här kommer vi göra fler gånger, flaskorna är sparade för att användas fler gånger och när de här börjar bli lätta så byter vi till hela flaskor igen.




Som avslutning fick de märgben fyllda med leverpastej så nu snarkar de gott alla tre här hemma efter ett dygn i Västerås och lite lördagskul när vi kom hem!

1 kommentar:

Maria Segedi sa...

Det kanske var min blogg? William förstår inte petflaska alls men pudeln är grym på att putta runt dem så godisarna ( vanligt torrfoder ) flyger ut! William får istället leta godis i en handduk vikt i flera lager!