onsdag 3 augusti 2011

Cykel, klovård och dusch!

Idag har det varit riktigt varmt - pust, men härligt! Hundarna har legat utslagna inne hela dagen och bara velat gå ut på korta promenader. Så nu på kvällen när det blev svalare så hade vi alla lite energi och jag kände för att göra något med bara en i taget, så värdefullt med ensamtid med var och en. Efter lite funderande bestämde jag mig för  cykelträning!

Jag har cyklat ett par gånger med Jester och han tycker det är skoj och han är mycket duktig, saktar ner när jag säger till, ökar ner jag säger till och stannar när jag säger till. Jester håller sig hela tiden bredvid cykeln precis där jag vill att han ska springa. Han är så härlig för man riktigt ser hur han njuter och tar i när jag ber honom öka!

Yougi har jag inte cyklat något längre med förut utan bara korta små turer tex när husse mött mig efter jobbet med hundarna. Så för honom var det premiär för en längre tur. Har dragit mig lite för att cykla med honom då han drar så i kopplet, men på sista tiden så drar han mindre och lyssnar mer. Yougi var superduktig, han har inte fullt samma energi och ork som Jester och Gilly så det blev en liten kortare sväng med honom. Han lyssnade jättebra på det jag bad honom om och sprang bra bredvid cykeln. Det enda var att han vill gärna kissa överallt och tvärstannade där han tyckte det luktade gott så det får vi träna på.

Busloppan Gilly som gråtandes/ylandes väntat på sin matte när först Jester och matte var ute och sen Yougi och matte, bra träning för henne att tycka att det är ok att jag är iväg med någon av de andra två. Hennes svaga sida är just det där med att vara ensam, även om Jester och Yougi är hemma så kan hon bli orolig, nu har hon blivit mycket bättre på det än vad hon var i början. Att lämna henne hemma med en av grabbarna och gå ut med den andra det går inte om inte husse är hemma och även då ylar hon... Gilly är mycket mer explosiv än de andra två så henne fick jag hålla in och be henne sakta ner så hon inte skulle ta slut på alla ork på en gång. Hon lyssnade super på stanna, öka, och sakta - riktigt imponerad! Det enda som vi måste träna mer på är hennes placering när vi cyklar... hon vill vara så nära sin matte hon kan men då springer hon nästan i cykeln. Snart har hon bott hos oss i 1 år - tycker det var igår vi hämtade henne på Arlanda, samtidigt så känns det som att hon alltid funnits hos oss, vår knäppa buslopp <3

Tror allt alla tre tyckte att det var riktigt skoj att få springa av sig och samtidigt träna lite på olika kommandon. De fick växla mellan att trava och gallopera för att variera, värma upp, varva ner mm, vi cyklade på en härligt fin grusväg. Efter de sprungit så fick de alla välbehövlig stretching, Gilly hon verkligen njöt av sin stretching, Jester och Yougi fann sig i det då matte tydligen tyckte att det var viktigt. Nu ska vi försöka bli bättre på att komma ut och cykla, en gång i veckan skulle verkligen vara toppen - det får bli ett mål! Nu ersätter inte cykligen lösspringandet utan är bara ett komplement och en rolig träning.

När sen hundarna var trötta så passade jag på att klippa klorna på dem och nu innan läggdags så ska de duschas... Vi måste ju vara fina till på lördag då NeverNeverLands årliga hundträff är på Tullgarn slott och vem vet får vi tid så kanske vi kommer ställa ut då NNL anordnar en inoficiell utställning för NNL hundar. Nu ska vi i första hand jobba på träffen men man kan alltid hoppas på att vi hinner klämma in lite utställning!

Nu till duschen!

Inga kommentarer: