söndag 24 april 2011

Vitsippor och lössläpp

Idag tog hundarna och jag en liten kvällspromenad och jag kände att vägen upp till hagen skulle bli för långt att gå eftersom jag inte känner mig helt pigg än efter magsjukan. Tog en annan promenad genom vackra vitsippor som verkligen klär hela marken nu. Det är härligt med lite nya promenadvägar och nyttigt för hundarna.

Yougi bland vitsippor.


Jester som lyser upp vitsippsbacken med sin röda färg.


Gilly njuter bland alla sippor.


Vackra, vackra Gilly.


Trion!


Tänk så fort våren har farit fram!


Vi tog en liten chansning och gick till ett område som jag vet att många släpper sina hundar, många kallar det inhängnat men de har nog inte galna vinthundar brukar jag tänka. Det är ett stort fält där ena sidan gränsas av mycket sly och ett träsk, andra sidan av hav, tredje sidan av ett staket bitvis och sen är det en liten å ut mot parkeringen på den fjärde sidan som gör ett litet stopp.

Fältet med sidan mot träsket.


Jag har inte varit där med trion trots att det ligger nära där vi bor för jag har inte känt att trion varit redo för lössläpp, först vill man att inkallning ska sitta ordentligt. Men idag gick vi dit för att kolla läget och när vi kom dit så träffade jag ett par med whippar som sa att det gick bra att ha deras hundar lösa där och att vilda djur höll sig från området pga av att det är mycket hundar där. Då kände jag att jag vågade testa då vilda djur är just det som gör att jag inte släpper mina, då både Gilly och Yougi har mycket jaktlust i sig. Jag började med att släppa Jester som jag kan ha lös (trots att han är den som har mest knäck i sina öron och bara kommer när han vill, om han vill...) och han sprang som en tok tillsammans med ena whippeten - härligt med stora ytor! Han fick även springa ett par varv när whipparna gett sig av hemåt.



När vi blev ensamma så släppte jag även Yougi men han höll sig bara hos matte så han fick jag busa igång för att få honom att springa och han tog ett par varv men inte för långt bort från matte - duktiga killen.



Sist släppte jag Gilly min busloppa och oj vad hon sprang men även hon lyssnade när jag visslade till i visselpipan som jag har som inkallning på dem. Visst hon stannade inte på en gång när jag visslade för det hade hon för hög fart för, men efter fyra varv runt mig som blev mindre och mindre för varje varv så fick hon stopp på sig.



Springbilderna blev bra suddiga idag... Hundarna fick upp hög fart då fältet är stort och matte hade stenkoll på hundarna och slängde bara iväg ett par kort i förhoppning att hundarna skulle fastna... Det var verkligen njutning att se dem springa för fullt, speciellt Gilly - det är verkligen vackert när en Greyhound springer för fullt!

Det här får vi göra om, härligt när inkallning mm börjar fungera bra! Skönt att ha ett ställe där de kan få springa av sig som ligger nära där vi bor!

Väl hemma var det trötta hundar!



1 kommentar:

Margaretha sa...

Det är riktiga lyckostunder när de får vara lösa och springa! Skönt när det fungerar. Då är det som bäst för alla.