tisdag 9 oktober 2012

Mer träning, morgonrutiner och skålar!

Det märks att mörkret kommer tidigare på kvällen nu för det blir lite mer träning inne så allt beror inte bara på en kurs som närmar sig. Nu ikväll blev det först klickerträning med Gilly och Jester sen kvällsmat för Trion och sist en längre kvällsrunda med reflexer på för det är kolsvart ute.

Jester är helt super och tar allt snabbt för att vara honom när vi tränar, grymt kul! Med Gilly kunde jag nu plocka fram klickern för att träna sitt. Nu har hon upptäckt att när man gör något som liknar ett sitt så är det positivt och testar gärna det själv när man klickertränar nu. Sen märks det på henne att sitt är jobbigt rent fysiskt, hon blir trött efter att par sittliknande rörelser. En Greyhound är verkligen inte gjorda för att sitta, men hon försöker min duktiga tjej! Det är så roligt när träningen verkligen går framåt och när man ser hur självförtroendet och samspelet växer hos hundarna!

Måste även berätta om våra morgonrutiner... en del av er kanske har läst om våra kvällsrutiner kring vem som ska sova vart. Morgonen är även den full av just rutiner... Jag kliver alltid upp först på vardagarna, hoppar in i duschen för att vakna till sen på med kläder och sen brukar jag väcka hundarna. De är mycket viktigt i vilken ordning jag ropar på dem. Jester ska jag ropa på först för reser inte han på sig så kommer ingen av de andra. När Jester kommer fram till en vid trappen där jag väntar ska vi först hälsa godmorgon med lite klappar och mys, sen kan jag ropa på Yougi som då kan tänka sig att sträcka på sig för att komma och samma sak med honom lite mys innan man går nerför trappen. Sist kommer Gilly som abslout inte skulle tänka sig att resa på sig innan Yougi gjort det, även hon stannar för lite mys innan hon går nerför trappen tillsammans med mig. Visst är det för roliga! Jag lovar det går inte att få upp dem på morgnarna i en annan ordning än Jester, Yougi, Gilly - samma ordning som de kom in i mitt liv! När vi kommer ner ramlar de ner i sina bäddar på nedervången medan jag gör mig färdig för en morgonpromenad.

Sist måste jag visa Gillys nya skål! Gilly har börjat kasta i sig maten så för att få henne att äta långsammare köpte jag en ny skål till henne i helgen. Nästan en sån som Yougi redan har och äter ur då även han kastar i sig maten annars.
 
Gillys nya skål som jag är supernöjd med!

 
Yougis skål som är superduper även den!

 
Båda skålarna är i melaminplast, en hård plast som det inte blir repor i och som inte avger bismak mm. Skålarna är lite olika utformande och kanske att Yougis skål den högra är den som gör att mina äter mer långsamt och andra sidan är den svårare att diska. Men båda skålarna gör att tempot blir mycket lugnare när de äter vilket är så mycket bättre för deras magar. Funderar på om jag ska köpa en till Jester också man han äter så lungt så det får nog vänta.
 
Så nöjd med mina skålar som drar ner på tempot vi måltiderna!


Inga kommentarer: