torsdag 12 maj 2011

Värme, klicker och åska

Vädret har varit helt underbart i veckan, varmt och soligt - riktig sommarvärme. Det har däremot inte blivit så många långpromenader då det varit varmt och för att matte lyckats stuka foten, den är mycket bättre nu så till helgen blir det långpromenad igen.

Istället har vi plockat fram klickern som legat och vilat ett par veckor. Gilly är så rolig att klicka med, hon testar allt och svansen går hela tiden. Hon har nu ett par saker att testa som vi har klickat in och hon prövar nu alla saker om och om igen när vi tränar in något nytt. Hon är snabbt med på noterna och det går fort för henne att träna in nya saker nu.

Jester går det långsammare med och när vi nu tagit en paus på ett par veckor så får man börja om igen med honom, han är för rolig. Jester måste man uppmuntra med ord trots att man inte ska det med klickerträning men jag får honom inte med på noterna annars. Han behöver uppmuntrade ord på vägen.

Yougi har jag plockat undan klickern helt för nu, han tycker det är så jobbigt med krav på sig. Så nu får han lyssna när jag klicker med de andra och när de är färdiga så ropar jag på honom och han får massa av godis utan att göra någonting. Bara för att uppmuntra att det är kul att vara med mig och att det finns godis. Nu låter det som han inte tycker om att vara hos mig... mattes lilla kelgris som helst ligger på en och sover, som i natt när åskan gick. Men just vid träning så vill han inte, undra vad han varit med om min lilla prins.

Det åskade som sagt inatt och med öppet sovrumsfönster så blev reaktionerna olika på hundarna. Gilly var helt oberörd och snarkade i sitt hörn. Yougi la sig hos mig, på huvudkudden ihoprullad och snarkade sen vidare. Jester behövde en klapp och sen sa jag att han skulle gå och lägga sig och de gjorde han. Sen sov vi vidare gott utan att märka ovädret ute. Tror allt att det var Gillys första åskoväder hemma hos oss, skönt att det inte blev några större reaktioner på någon hund.

Inga kommentarer: