söndag 23 januari 2011

Söndag med långpromenad.

Idag har det varit en härlig söndag med sol och lagom med minus grader ute (även om jag längtar till plusgrader och vår...). Hundarna och jag tog en lång härlig promenad på 3 timmar, det känns som vi hann stan runt. Det var en härlig promenad då vi gick på ställen jag inte gått förut med min trio. Gamla hemmatrakter för mig däremot. Det var spännande med nya dofter, nya vägar och vi mötte många hundar, några hälsade vi på men de flesta bara passerade vi - nyttig träning. Vi träffade bland annat en jobbarkompis och hennes stora lurv, han var jätteläskig tyckte Gilly medan grabbarna hälsade, vi träffade även en på annan jobbarkompis och hennes familj och där med dem fanns en liten Prazský krysarík, så söt!






Måste säga att mina var hur duktiga som helst i mötet med andra - stolt matte! Yougi kan vara lite skällig vid möten ibland om den andra hunden vi möter skäller eller "blåser upp sig", Gilly hon vill gärna leka med allt och alla och när Yougi börjar skälla så hänger hon gärna på. Nu är det inte ofta det händer vid möten och de är duktiga på att lyssna på ett nej men det är alltid bra att träna möten med andra hundar. Vi tränade även på att gå under broar som Yougi tycker är lite läskigt och så tog vi en sväng ner på stan för att träna. Nu är de inte så mycket folk på stan en söndag eftermiddag men en hel del folk var det i rörelse vilket är nyttigt för Yougi som tycker det är lite otäckt med okända människor. Yougi har verkligen blivit så duktig på det här året han bott hos oss. Nu när han blir osäker så söker han min ögonkontakt och går bredvid mig för att söka trygghet. För ett år sen så försökte han fly från allt som skrämde honom. Han har verkligen blivit en modig kille som med stöd vågar det mesta, vilken utveckling han gått igenom! Även för Gilly var det nytt att gå på stan men det var inga problem för henne som älskar allt och alla.

Änder träffade vi på - mycket spännande tyckte Gilly som stod länge och tittade på dem.


Vi hann även med lite klickerträning idag också, så skoj! Gilly är superduper duktig och är verkligen med på noterna hela tiden. Jester är svår... han lägger sig ner och bara tittar på mig, han vill verkligen att jag ska tala om vad han ska göra. Yougi tycker fortfarande att det är lite läskigt när han inte vet vad jag vill att han ska göra. Vi har varit lite slarviga på att träna med klickern vilket märktes på alla utom Gilly då, så det blir att ta sig i kragen och lägga mer tid på klicker. Det är så kul så jag förstår inte varför vi har slarvat... skärpning!

Innan promenad och innan klickerträning så var min virvelvind Gilly i farten... Hon kan verkligen göra sig till!

Jag vill att det ska hända något, nu!



Å så fina, fina Jester som även han längtade ut i solen!


Ett bra avslut på helgen var vår söndag!






1 kommentar:

Margaretha sa...

Trevligt att läsa! Mycket fina bilder har du alltid. De är så fina alla dina tre sötnosar i sina munderingar.