söndag 3 mars 2013

Storstädning...

Lördagens schema här hemma var storstädning. Våren skulle städas fram och alla sjukdommar bort nu vill vi inte ha mer baciller här hemma, nu i veckan har husse legat i influensan så nu tycker jag att det räcker!

Till storstädningen fick hundarna en ordentlig "städning" de också, klorna klipptes, tänderna skrapades och borstades, öronen tittades igenom, borstning och sen dusch. Så nu är de rena och fina och doftar gott av grönsåpa som är det shampoo som vi använder, helt underbart bra! Startade en avmaskningskur också på Trion, kände att jag ville det efter att de ätit frusen kattskit i mängder hos min pappa på landet, bläääää! Alla täcken, halsband tvättas de också och alla hundfiltar/bäddar. Ja nu är det skinande rent här hemma!

Det märks att våren är på väg nu på hundarnas pälsar... de har börjat fälla så en dusch var bra men det kommer behövas en del borstning nu i ett par veckor, månader för Jester för han fäller ända till juni. Nackdelen med våren!

Ska se om veterinären har tid för en vaccination av Trion i veckan som kommer nu också när de avmaskade, har hört att vaccinationen tar bättre då men det kan kanske vara en gammal skröna. Vaccination behövs i alla fall för det är dags för det nu. Jag tycker inte att man ska vaccinera för ofta men jag känner att mina Tre har inte fått, vad jag vet en grundlig vaccination som valpar så det känns viktigt att vara noga att vaccinera så nu gör jag det vartannat år. Skulle nog vilja vart tredje men det kanske vi kan göra sen när jag känner att de fått ett par bra vaccinationer som grund.

Inga kommentarer: